Nedostatek pracovních sil brzdí německý růst
18.4.2007
Oživení německé konjunktury způsobuje nedostatek pracovních sil na německém trhu práce. Nedostává se především odborných technických profesí, u nichž situace začíná být kritická. Mnoho úspěšných německých podniků by mohlo zvýšit příjem zakázek, nedostatek kvalifikovaných pracovníků jim v tom však brání. Podle několika průzkumů mezi německými malými a středními firmami se tak nedostatek pracovních sil stává jednou z hlavních překážek jejich dalšího růstu.
Podle průzkumu Centrálního svazu elektrotechnického průmyslu (ZVEI) stojí chybějící obsazení specializovaných profesí jeho členy 1– 3% přírůstku obratu. Nedostatek pracovních sil se ovšem kromě přímo postižených podniků zprostředkovaně projevuje i v navazujících odvětvích. Podle Svazu německého průmyslu (VDI) znamená jedna neobsazená inženýrská pozice 1,8 nevytvořené pozice ve výzkumu a 0,5 pracovního místa v obchodu. Svazem odhadovaných 20.000 neobsazených inženýrských pozic tak znamená dalších zhruba 70.000 potenciálních pracovních míst, která však nebyla vytvořena. Suma takto ušlých potenciálních mezd údajně dosahuje téměř 4 miliard eur.
Nedostatek technických odborníků dále zpožďuje vývoj a uvádění na trh nových produktů a tím způsobuje ztrátu tržních podílů a pomalejší růst obratu mnoha německých podniků. Navíc se do produktivního věku blíží populačně slabé ročníky, což zvyšuje intenzitu boje podniků o mladé a schopné pracovní síly. Firmy tak začínají klást stále větší důraz na získávání, výchovu a dlouhodobé udržení pracovníků.
Pozitivním výsledkem oživení konjunktury je celkové oživení poptávky po pracovní síle téměř ve všech odvětvích. Podle průzkumu Frankfurter Allgemeine Zeitung vytvořily německé podniky v prvním čtvrtletí 41.000, zatímco 16.000 zrušily. Velká část podniků zvyšuje své stavy a hledá zejména kvalitní techniky a pracovníky pro obchodní profese.
Výjimkou jsou v tomto ohledu někteří dodavatelé automobilového průmyslu, dlouhodobě problémové obory (např. výroba porcelánu) a podniky s dlouhodobými interními potížemi (např. Airbus nebo Märklin).
(18.4.2007, Zpracováno s využitím Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10.04.2007, č.83)