Nový zákon na podporu sdílení automobilů v Německu
8.9.2017
1.září 2017 vstoupil v Německu v platnost nový zákon o carsharingu (sdílení aut). Sdíleným automobilům poskytuje právo na přednostní parkování a speciálně rezervovaná parkovací místa.
Nový zákon reaguje na rostoucí trend sdílení automobilů a poskytuje úřadům místní samosprávy možnost vyčlenit pro sdílená vozidla separátní parkovací místa osvobozená od poplatků za parkování podobná těm, která jsou nyní rezervována například pro taxislužby nebo pro policii. To na druhou stranu vyvolává negativní ohlasy obyvatel center německých měst, kterým je tímto způsobem možné odebrat další již tak poměrně vzácná parkovací místa v místě jejich bydliště a přidělit je sdíleným automobilům. Okolo nového zákona se tedy očekává politická debata, nicméně na jeho platnosti a pravděpodobné i poměrně širokém využívání by to nic měnit nemělo.
Parkování v německých městech je dlouhodobě se zostřujícím problémem. Největší problémy s ním mají samozřejmě největší německá města. Provozovatelé placených parkovišť v Německu velmi často účtují parkovací dobu po minutách, takže pokud se řidičům již podaří zpravidla po delším hledání nalézt volné parkovací místo, musejí počítat s tím, že parkování je poměrně drahá věc. Průměrná doba hledání volného parkovacího místa v německých velkoměstech se odhaduje na cca 15 minut a hodina parkování v německých velkých městech může přijít i na více než 5 EUR.
Sdílení aut (carsharing) je v Německu na silném vzestupu. V roce 2016 bylo v Německu zaregistrováno již cca 1,3 milionu zákazníků využívajících sdílení aut a měli k dispozici cca 16.000 sdílených automobilů. Počet obcí a měst, v nichž je sdílení aut provozováno přesáhl 500. V letošním roce silný nárůst dále pokračuje a předpokládá se, že bude podpořen i touto novou zákonnou úpravou.
Zdroj: www.bundesregierung.de