Přejít na obsah

Povinné elektronické faktury (e-Rechnung) v Německu od 1.1.2025

27.11.2024

Povinné elektronické faktury (e-Rechnung) v Německu od 1.1.2025

V souladu s příslušnými směrnicemi EU začíná v Německu již 1.1.2025 postupné zavádění elektronických faktur, které je v celé EU naplánováno na léta 2028- 2032.

Povinnost se týká pouze německých firem a zahraničních firem, které mají v Německu aktivní pobočku a které uskutečňují transakce se zákazníky v Německu. Netýká se tedy českých firem, které do Německa exportují, nebo z něj dovážejí. Naopak se týká českých firem, které mají v Německu své dceřiné firmy a/nebo pobočky. Povinnost se také týká jen fakturace vůči ostatním podnikům a organizacím (tedy B2B trhu), nikoliv faktur vystavených konečným spotřebitelům (B2C trh).

Za elektronickou fakturu jsou považovány jen skutečně digitální faktury ve formátu, který odpovídá normě EN 16931, je strojově čitelný, obsahuje data ve formě strukturované datové věty a může být vystaven, odeslán a přijat elektronicky. Za elektronické faktury naopak nebudou považovány faktury vystavené ve Wordu, Excelu, ve formátu obrázku nebo převedené do elektronické podoby např. do formátu PDF.

Od 1.1.2025 mají všechny podniky povinnost přijímat elektronické faktury předepsaným způsobem (tedy umožňujícím jejich čtení a archivaci a zaručujícím jejich autenticitu). Obecně je stanovena i povinnost vystavovat elektronické faktury, která je však zmírněna přechodnými obdobími:

  • Do 31.12.2026 mohou být i nadále odesílány faktury v papírové podobě nebo v jiném digitálním formátu, avšak pouze se souhlasem příjemce faktury.
  • Od 1.1.2027 musí podniky na B2B trhu s ročním obratem za předchozí rok přesahujícím 800.000 EUR vystavovat jen elektronické faktury.
  • Podniky s ročním obratem za předchozí rok nižším než 800.000 EUR mohou až do 31.12.2027 vystavovat i faktury v papírové nebo jiné digitální podobě.
  • Od 1.1.2028 musí všechny podniky na B2B trhu povinně používat elektronické faktury (přijímat i vydávat).

Povinnost vystavovat a přijímat elektronické faktury se netýká:

  • faktur vystavených bez DPH,
  • faktur na částky nižší než 250 EUR,
  • jízdních dokladů,
  • faktur pro konečné spotřebitele (B2C),
  • vyúčtování uskutečňované formou dobropisů.

Od 1.1.2025 bude tedy zejména nutné, aby všechny německé podniky a podniky s pobočkami v Německu na B2B trhu byly vybaveny software, který umožní přijímat vystavené elektronické faktury předepsaným způsobem. Povinnost vystavovat elektronické faktury pak přijde později, jak je popsáno výše, nejpozději však 1.1.2028.

Autor: Matěj Vokáč Datum poslední editace: 27.11.2024

Sdílejte článek s přáteli: Facebook Twitter E-mail

1 000+ klientů, kteří nám důvěřují

Pomohli jsme velkým i malým firmám s podnikáním v Německu.

V Německu se vyznáme. Díky více než 20 letům zkušeností a spolehlivým partnerům na místě.

Jsme tu od roku 2001

Více než 20 let zkušeností.

1 000 + klientů

Vice než tisíc klientů z ČR, SK, DE, AT a CH

Pobočka v Německu

Máme vlastní pobočku v německém Regensburgu

Síť partnerů

Unikátní síť prověřených partnerů v Německu

Jsme připraveni vám pomoci uspět v Německu

Chtěli byste využít našich služeb? Nebo vás zajímá cokoliv o podnikání v Německu? Jsme tu pro vás.

Volejte

+420 296 348 207

Po - Pá: 9:00 - 17:00

Pište

office@exportdosrn.cz

Obvykle odpovíme do 24 hodin

Zastavte se v kanceláři

Václavské náměstí 808/66

110 00 Praha 1
Po předchozí domluvě