Rostoucí inflace brzdí chuť Němců utrácet
29.3.2011
Podle sdělení společnosti GfK se vyhlídky německých spotřebitelů pro měsíc duben začaly zhoršovat. Index spotřebitelské nálady klesl podle GfK o 0,1 bodu na 5,9 bodů, čímž se zastavil jeho několik měsíců trvající růst.
Na vině jsou zejména rostoucí inflace v eurozóně, kritická situace v Japonsku a nepředvídatelný vývoj v arabském světě. Domácí vývoj v Německu je naproti tomu poměrně pozitivní – spotřebitelé jsou vzhledem k rostoucí zaměstnanosti a vyhlídkám na vyšší mzdy poměrně optimističtí.
Důsledky událostí v Japonsku jsou jen velmi těžko předvídatelné. Zcela jistě se však negativně projeví na spotřebě německých domácností, a to zejména v psychologické rovině. Reálně se totiž rostoucí německá konjunktura projevuje v příjmech a celkové finanční situaci německých domácností pozitivně.
Optimismus německých spotřebitelů rostl od června 2010 a jeho růst se zastavil teprve nyní. Podobně jsou na tom očekávání německých podniků, která začátkem letošního roku dosáhla nejvyšších hodnot od sjednocení Německa a i přes momentální ochlazení jsou stále vysoká.
Němečtí spotřebitelé se ve svých vyhlídkách do budoucna nejvíce obávají rostoucích cen energií a surovin a s tím spojeného zvýšení životních nákladů. Míra inflace vzrostla v únoru na 2,1%, čímž dosáhla nejvyšší hodnoty za posledního dva a půl roku. A ani v březnu se neočekává její výrazný pokles.
Přes to všechno jsou rámcové vyhlídky německé ekonomiky vzhledem k dobré situaci na trhu práce a rostoucím mzdám i nadále velmi dobré. Mnoho podniků se díky pokrizovému boomu dostalo do výborné ekonomické situace a přicházejí se zvýšením mezd a vyplácením jednorázových odměn. To stabilizuje poptávku německých domácností a může eliminovat velkou část negativního inflačního efektu.
Sami němečtí spotřebitelé hodnotí vývoj německé ekonomiky i nadále velmi pozitivně, přestože nejnovější události ve světě ochladily jejich předešlou euforii. Celková hodnocení se však stále pohybují nad úrovní loňského roku. Soukromá spotřeba tak podle některých německých ekonomických expertů bude hrát důležitou roli ve vývoji německé ekonomiky i v následujících měsících. Spotřebitelské výdaje by podle nich měly letos oproti loňsku vzrůst o 1,5%.